نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
741
-
الف
+

از اتمام سنگ‌ فرش بام‌های مسجد جامع هرات تا بازسازی شماری از اماکن تاریخی غزنی

روند بازسازی آبدات تاریخی و فرهنگی افغانستان با سرعت به پیش می رود.

به گزارش آی فیلم 2، بر اساس اخبار منتشر شده روند بازسازی آبدات تاریخی و فرهنگی افغانستان با سرعت به پیش می رود.

از یک سو کار پروژه سنگ‌فرش بام‌های «مسجد جامع هرات» پس از نزدیک به یازده سال به پایان رسیده است. این پروژه با همکاری مالی مردم و برخی نهادهای بین‌المللی از سوی انجنیر های (مهندسان) آبدات تاریخی عملی شده است.

مسجد جامعه هرات

«زلمی صفا»، مدیر حفاظت از آبدات تاریخی هرات، در یک مصاحبه عنوان کرد: «ادامه کار روند خشت‌فرش بام‌های مسجد جامع هرات که پنجمین بنای تاریخی - مذهبی در سطح دنیا ثبت شده است، را طبق پلان سه‌هزار و هشت‌صد مترمربع در سال جاری تمام کردیم.»

فعالان فرهنگی، مسجد جامع بزرگ هرات را هویت تاریخی جهان اسلام و افغانستان می‌دانند و به حفاظت از آن تأکید می‌ورزند.

مسجد جامع بزرگ هرات یکی از پنج مسجد کلان و تاریخی جهان اسلام است. این مسجد بیش‌تر از 800 سال پیشینه تاریخی دارد و از بازمانده‌های مهم تاریخی کشور شناخته می‌شود.

از سوی دیگر وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از بازسازی شماری از آبده‌های تاریخی «غزنی» در سال روان خبر می‌دهد.

آبدات تاریخی ولایت غزنی

«خیرالله خیرخواه»، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، هنگام بازدید از برخی آبدات و ساحات تاریخی غزنی، گفته است که غزنی یک ولایت دارای آثار باستانی و تاریخی زیادی است و به آبدات آن، توجه جدی خواهد شد.

درهمین حال، شماری از فرهنگیان و باشندگان غزنی، آبده‌های تاریخی این ولایت را نمایانگر هویت ملی کشور دانسته و ازحکومت، خواهان توجه بیش‌تر شده‌اند.

ولایت غزنی با داشتن آبده‌های زیاد تاریخی در سال 2013 میلادی از سوی سازمان فرهنگی یونسکو به عنوان پایتخت تمدن و فرهنگ اسلام نام‌گذاری شده است.

چندی پیش نیز رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات در جریان بازدید از «منار پنجم» ضمن تاکید بر سرعت و کیفیت کار مرمتکاری این منار بیان داشت: کار استحکام منار پنجم مهم است و انتظار می رود زودتر به پایان برسد.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر